tisdag 14 januari 2014

Sammanfattning utav Twitch

Jag har valt att gå igenom ungefär samma saker på varje tjänst, hur man kommer igång med den, lite information om den och hur man skulle kunna tjäna pengar på den. Även här har jag försökt att gå igenom detta men samtidigt använda tjänsten på det sätt som den är ämnad för, att strömma bild när man spelar. Gränssnittet är inte riktigt anpassat för att ha kortare informations stycken och spara dem men det var fullt möjligt att göra.

Mitt första inlägg kring hur man gå igång med bloggning var väldigt smidigt att genomföra på twitch då jag kunde göra det i realtid och sedan spara ned klippet för folk som skulle vilja titta vid ett senare tillfälle. Det är väldigt lätt att spara delar av gamla strömningar. Det finns möjlighet att gå igenom dem och sedan välja highlight där man väljer längd och ger det en beskrivning så man skall kunna urskilja det.

Nu efter att ha testat på twitch och använt det just för att dela med mig utav information så har jag fått känslan utav att det kan användas som en sorts videoblogg. Om man bestämde sig för att strömma någon gång i veckan och sparade dem så skulle man säkert kunna få följare. Det hela blir mer personligt då ingen editering utav materialet görs.

Dock finns det platformar som är mer riktade till allmän strömning såsom justin.tv där det finns massor av olika sorters kanaler. Jag hade hört talas om dem innan då twitch började som en sidokanal där men jag hade aldrig kollat vad som fanns.

Strömmande material har blivit allt mer populärt vi kan ju titta på Spotify, Netflix och även Youtube har nu börjat med strömning. Så det är inget under att det går bra för twitch, i slutet utav december 2012 hade över 25 miljoner unika tittare (Tassi Paul).

Referenser:

Tassi, Paul (2 Maj 2013). About us.  [Elektronisk]. Tillgänglig:
http://www.forbes.com/sites/insertcoin/2013/02/05/talking-livestreams-esports-and-the-future-of-entertainment-with-twitch-tv/
[2014-01-14].

JustinTV (o.å). About us.  [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.justin.tv/p/about_us
[2014-01-14].

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar